Wandelen door New York | Ingeborg van 't Pad Bosch

10-04-2018

Heel lang geleden, toen mijn grootmoeder nog leefde, zat ik bij haar aan de keukentafel. Ze liet me een map zien met wat paperassen, waaronder een brief van een notaris uit Eindhoven. Er stonden adressen op. Adressen in New York. Ik kon toen nog niet bevroeden dat dat gesprek het zaadje was dat uitgroeide tot mijn eerste roman. Wist ik veel dat ik ooit naar New York zou verhuizen! Maar het kwam ervan, twintig jaar later. Het was hartje zomer en ik keek omhoog naar de gevels en torens van de Beaux Art gebouwen. Die eerste wolkenkrabbers, als tanden des tijds tussen de spiegelende torenhoge gebouwen. Ze leken te bewegen in de blauwe hemel boven New York. Ik bleef staan op Washington Square onder de triomfboog en liep langs de oude pandjes op University Place. Ik wist dat er een verhaal in mij zat dat ik uit wilde zoeken. Die map, die is nooit meer boven tafel gekomen, maar dag in dag uit kwamen de personages uit de familie historie van mijn oma langs om mij een verhaal te vertellen. Eentje in het bijzonder, die man met die bolhoed en die zonnebril. Ik kende hem nog niet. Stelde hem vragen en hij antwoordde. Hij wandelde drie jaar lang met mij mee door New York. Ik nam hem mee naar Burlesque shows in donkere gebouwen, naar bizarre theaterstukken, de Library op 5th avenue en naar de straten waar hij als kind ooit woonde. We aten in Delmonico's, het eerste restaurant van New York. We gingen samen naar Ellis Island en keken naar oude vergeelde foto's van mijn familie. Op een dag fluisterde hij mij in dat mijn overgrootvader zijn grote liefde en zijn grootste verdriet was geweest. Het was niet goed met hem afgelopen. Wat er met hem gebeurd is, daar ben ik nog steeds niet achter, maar het bracht me op mijn volgende zoektocht. Vage verhalen over oorlog, Jodendom en mijn oma's familie passeerden de revue. Niemand wist de waarheid en iedereen die het had kunnen weten, was allang dood. Ook mijn vriend met de bolhoed en zonnebril. En zo heb ik mijn eigen verhaal geschreven. Kroniek van een erfenis. Kun je worden wie je bent als je altijd een masker draagt?

Ingeborg van 't Pad Bosch | Auteur van "Kronieken van een Erfenis"

Godijn Publishing
Alle rechten voorbehouden 2018
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin