Van ideetje naar weetje | Fiona Hack

Ik heb eens een schrijfworkshop onder leiding van Ronald Giphart bijgewoond. Hij heeft ons vertelt hoe hij komt van een ideetje naar een weetje. Als een rechercheur heeft hij een kale muur in zijn werkkamer die hij opdeelt in vakken. Voor elk vak of hoofdstuk verzamelt hij informatie. Dat kan van alles zijn. Ideeën vluchtig geschreven op een servetje, afbeeldingen van een omgeving en informatie over de personages tot het verhaal en de plot volledig zijn uitgedacht. Vervolgens kijkt hij er drie maanden naar. Zo nu en dan verandert hij iets van plek, verwijdert iets of voegt iets toe. Pas als hij tevreden is, pakt hij per hoofdstuk alle informatie van de muur en werkt dit uit.

Een jaar later vertelt Peter Buwalda over zijn ervaringen tijdens een schrijfworkshop. Hij heeft vier jaar lang acht uur per dag, zeven dagen per week gezwoegd aan zijn manuscript. In die periode heeft hij zich afgesloten van de buitenwereld ten koste van vriendschappen en relatie.

Tijdens deze verhandeling heeft hij zijn geheim prijsgegeven. Elk verhaal kent een conflict. Iets waar het om draait. Hij heeft ons uitgedaagd in een zin op te schrijven waar het verhaal waar wij mee bezig zijn over gaat. Een deelnemer geeft als voorbeeld 'Een moeilijke vader - dochter relatie in een gereformeerd gezin' of in het geval van mijn eerste GP publicatie Nadja en Najib, 'Wat gebeurt er als het rollenpatroon wordt omgekeerd in een wereld waar kindhuwelijken vanzelfsprekend zijn?' Of in het geval van Allard en de magische zuurstok, 'Een gepeste jongen die de kracht in zichzelf vindt en zo het koninkrijk redt van de ondergang.' Als je weet waar je naartoe wilt met je verhaal dan kan de reis ernaartoe gemakkelijker verlopen. De belangrijkste tip van mij is volhouden. Niet stoppen, maar doorgaan!

Fiona Hack | Kinderboekschrijver van "Nadja en Najib", "Allard en de magische zuurstok" en "Kabouter Speurneus"