Neem de auteur van De Eerste Wereld mee naar jouw spreekbeurt!

27-10-2018

"Is De Eerste Wereld eigenlijk een kinderboek?" is een vraag die mij op festivals of bij signeersessies vaak gesteld wordt. Mijn antwoord is altijd hetzelfde: "Nee." Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het boek voor geen enkel kind geschikt is. Er zijn genoeg basisschool leerlingen die het boek werkelijk verslinden en het zo leuk vinden dat zij hun spreekbeurt over De Eerste Wereld houden. En als het in mijn eigen agenda past, probeer ik bij deze spreekbeurt persoonlijk langs te komen, om meteen wat meer te vertellen over het schrijven van een boek. Als dat geen dikke 10 oplevert!

De Tweede Wereld eerst geschreven

Toen ik begon met het schrijven van Drie Werelden, werd het verhaal vrij complex, met meerdere verhaallijnen en veel personages. Toen het boek af was, vond ik het eigenlijk wat aan de ingewikkelde kant. Ik besloot er nog een boek vóór te schrijven, met een verhaal dat wat rustiger begint en waarin de werelden, karakters en vormen van Magie beetje bij beetje aan de lezer uitgelegd worden. Om die reden is de De Eerste Wereld een soort inleiding voor de rest van de serie en hoewel het oorspronkelijk voor volwassenen geschreven is, kunnen kinderen met affiniteit voor avonturenboeken het gemakkelijk volgen. Leuke bijkomstigheid is natuurlijk dat het boek dat ik dus als eerste geschreven heb, nu het tweede deel van de serie vormt.

De Grijze Jager

Kinderen vanaf een jaar of 10 die Harry Potter, De Grijze Jager en Broederband aankunnen, gaan zeker weten genieten van De Eerste Wereld. De sfeer is vergelijkbaar met die van De Hobbit en er zit een Wie is de Mol?-achtige speurtocht naar de slechterik in het boek verwerkt. Lukt het jou om De Schim te ontmaskeren? De meeste volwassenen lukt het niet...! En wanneer je De Eerste Wereld uit hebt, is De Tweede Wereld trouwens zeker niet meer zo moeilijk, omdat je veel van de personages en landschappen al kent. Bovendien heb je aan het einde van het eerste boek een geheim ontrafeld, waar de bewoners van De Tweede Wereld nog niks van weten...

Spreekbeurt

Leerlingen op de basisschool die De Eerste Wereld gelezen hebben, vinden het boek vaak zo leuk, dat zij er hun spreekbeurt over houden. Het is een boek dat nog maar weinig kinderen gelezen hebben, waardoor het spannender is om erover te vertellen. Voor mij als auteur is dit natuurlijk een enorm compliment, dat ik - als het in mijn eigen agenda past - beantwoord door de spreekbeurt persoonlijk bij te wonen. Ik neem dan verschillende artefacten mee zoals de Magische Sáyaddin, maar ook tekeningen van de wereld en mijn geluksschriftje waarin ik al mijn goede ideeën opschrijf. Kinderen uit de klas kunnen mij bovendien vragen stellen over het schrijven van het boek en ik lees een spannend stuk voor uit De Eerste Wereld. Zou jij het leuk vinden om samen met mij jouw spreekbeurt / de spreekbeurt van jouw zoon of dochter te houden, stuur dan een berichtje naar contact@driewerelden.nl en wie weet staan we binnenkort samen voor de klas!

Marc Lommert | Auteur van De Eerste Wereld

Godijn Publishing
Alle rechten voorbehouden 2018
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin